جایگاه باز خواست در مدیریت جهادی کجاست؟
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی
گزارش تحلیلی شفاف
جایگاه باز خواست از مسئولان در مدیریت جهادی کجاست؟
 
شفاف: اگر بخواهیم سیاست را در دوجه تدبیر اداره امور به عنوان جنبه ایجابی و مثبت آن و تنبیه و بازخواست به عنوان وجه سلبی و بازدارنده مورد توجه قرار دهیم الگوی مدیریت جهادی  نیز از در کنار وجوه ایجابی و مثبت دارای جنبه های بازدارنده و سلبی نیز می باشد.
 
در همین راستا روز گذشته شاهد بودیم که  شهردار و مسئول فوریت‌های ویژه یکی از نواحی تهران به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی به حقوق شهروندان عزل شد. 
 
به گزارش «تابناک»، ساعت دو بامداد روز گذشته، از جا در آمدن یکی از دریچه‌های آب واقع در بزرگراه آیت الله سعیدی در محدوده منطقه هجده تهران، موجبات برخورد بیست‌و‌سه، چهار خودرو و‌ تصادفی زنجیره‌ای را رقم زد و در پایان منجر به برکناری شهردار و مسئول فوریت‌های ۱۳۷ ناحیه شد.
 
دکتر وحید نوروزی، شهردار منطقه هجده عدم حضور به موقع شهردار و مسئول فوریت های ناحیه در محل حادثه و همچنین عدم انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از این حادثه را از جمله مهمترین دلایل این برکناری عنوان کرد.
 
وی در بیان دلیل زودهنگام بودن این اقدام نیز گفت: شاید در امور خدماتی تأخیر چند روزه و یا حتی ‌گاه چند هفته‌ای، توجیه‌پذیر بوده و بتوانیم با آن کنار بیاییم؛ اما در مورد حقوق شهروندان لحظه‌ای کوتاه نخواهیم آمد.
 
در سال های اخیر مدیریت جهادی به عنوان الگویی مدیریتی که برآمده هویت و ارزش های ایرانی و اسلامی و مبتنی بر آرمان های انقلاب و بیانات و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می باشد به عنوان الگوی مدیریتی بومی و مطلوب بر فعالیت های شهرداری تهران حاکم بوده است.
 
 
الگویی که به واسطه آن شاهد رشد و شکوفایی شهر تهران به دور از هیاهوها و بازی سیاسی و جناحی  بودیم و در آن  خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات آنان مهمترین دغدغه و مسئله مدیران و مسئولان شهرداری تهران مطرح بوده است. 
 
در این الگوی مدیریتی مولفه هایی همچون خدمت با نیت الهی، تخصص، علم و درایت، تداوم و استقامت در کار، شوق خدمت و روحیه خدمتگزاری بی منت، انعطاف پذیری و سرعت عمل، اعتماد به نفس و خودباوری، ابتکار عمل و خلاقیت، توجه به کیفیت و قانونمندی و...  به عنوان مهترین مولفه ها و عناصر سازنده الگوی مدیریت جهادی مطرح هستند. 
 
همانطور که اشاره شد الگوی مدیریت جهاید صرفاٌ در موارد ایجابی خلاصه می شود بلکه وجه دیگر این نوع مدیریت جنبه سلبی و تنبیهی آن است. 
 
اما در اینجا باید این نکته را متذکر شد که برخوردهای تنبیهی و بازخواست از مسئولان زمانی مطرح می شود که پای حقوق شهروندان و رعایت این حقوق مطرح باشد. به عبارت دیگر، زمانی که از سوی مسئولی حقی از شهروندی ضایع یا پایمال می شود برخورد تنبیهی صورت می گیرد.
 
در الگوی مدیریت جهادی هدف نهایی خدمت رسانی بی منت به شهروندان در هر زمان و در هر مکان است. بنابراین فردی که در مقام مسئولیت قرار می گیرد باید در درجه اول خدمت رسانی به مردم را در سرلوحه عمل و فعالیت خود قرار دهد و از هیچگونه اقدامی در این راستا کوتاهی ننماید.
 
به همین دلیل می توان برکناری شهردار و مسئول فوریت های پزشکی یکی از نواحی شهر تهران را در همین راستا مورد تفسیر قرار داد. زیرا در این عرصه شاهد تضییع حقوق شهروندان بودیم. 
الگوی مدیریت جهادی به دلیل دربرداشتن جنبه های مثبت و ایجابی در کنار جنبه های سلبی و تنبیهی با رعایت شان و آبروی افراد به عنوان الگوی مطلوب و برتر مدیریتی همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند می تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:مدیریت جهادی, :: 1:51 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 17
بازدید کل : 55645
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1